Tijd voor een update! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jacky Bree - WaarBenJij.nu Tijd voor een update! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jacky Bree - WaarBenJij.nu

Tijd voor een update!

Blijf op de hoogte en volg Jacky

15 November 2013 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal,

weer tijd voor een update! Inmiddels alweer een aantal weken geleden dat ik een verslagje heb getypt. Dit komt omdat we inmiddels erg druk zijn met ons project. Het is eindelijk helemaal duidelijk en we kunnen nu goed aan de slag. Laura en ik zijn hard bezig om de verschillende onderdelen van ons project te maken. Zo hebben we onder andere al een database met logopedische oefeningen & tips gemaakt die de leidsters van Prey Skoro kunnen gebruiken in de klas. Ook hebben we een database met tips gemaakt die ouders mee kunnen krijgen wanneer er een logopedisch probleem is geconstateerd bij hun kind.
Het is nog best veel werk, maar wel heel leuk om te doen! Omdat wij onze deadline wat vervroegd hebben in verband met de komst van pap, mam & Joyce (die toevallig in dezelfde periode komen als de vriend van Laura) moeten wij deze maand nog even hard doorwerken. Naja, hard... Dat is in Surinaamse termen alleen de hele ochtend aan het werk zijn ;). Toch is het erg leuk om iedere dag een doel te hebben om af te hebben die dag. Verder vullen we onze dagen vooral in met boodschappen doen, uit eten gaan en zonnen :).
Naja zonnen, wanneer dit kan dan... Het zou hier rond deze tijd lange droge tijd zijn, maar helaas hebben we gemerkt dat ook hier de seizoenen een beetje van slag zijn.. Tot nu toe hebben we vooral 's ochtends zon (wanneer we dus hard aan het werk zijn) en 's middags regen... Maar goed, gelukkig kunnen we dan nog wel in korte broek en hemdje onder de veranda zitten, dus eigenlijk mogen we niet klagen ;).

Verder genieten we hier volop! Zo zijn we vorige week bijvoorbeeld 3x uit eten geweest haha! Gelukkig is dat hier heel goedkoop. De eerste keer had Ingrid ons meegenomen naar een Warung. Dit is een echt Surinaams restaurant, waar je dus echt alleen Surinaamse gerechten kunt bestellen. We hebben toen van alles een beetje besteld en dit gewoon in het midden van de tafel gezet. Zo konden we van alles wat proeven. Er zaten erg lekkere dingen tussen, zoals bami, nasi, telo teri en Petjil (jaja, google het maar ;)!) maar mijn favorieten blijven toch wel de bakabanas!
De andere 2 keer zijn we met een aantal studenten naar ’t Vat en Zus&Zo geweest. Zus&Zo is inmiddels een grote favoriet van ons, waar ze ons al herkennen als we binnenkomen haha.

Verder zijn we na mijn laatste blog ook nog op trip geweest. We zijn een weekendje naar Nickerie & Bigipan geweest. Eerst hadden we een busreis van 4 uur naar Nickerie, waarbij we onderweg stopten in onder andere Groningen en Wageningen. Erg grappig om zo ver weg toch even zo dichtbij Nederland te zijn ;P. Eenmaal aangekomen in Nickerie zijn we verder gereisd per boot. Dit zijn geen grote boten, maar kleine korjalen. Onderweg naar ons onderkomen konden we goed genieten van de mooie natuur om ons heen. Zo hebben we heel veel mooie vogels gezien, maar ook een kaaiman. Deze pakte de stuurman dan ook, alsof het niet was, op blote voeten en met blote handen uit het water. Zonder het te vragen kreeg iedereen het beest in zijn armen gedrukt, om foto's te maken. Ook ik kreeg m op m'n schoot. Weer werd mijn 'angst' voor dieren weer bevestigd voor de rest. Ik vond het niet echt heel prettig om met zo'n beest op m'n schoot te zitten en dat was dan ook wel van mijn gezicht af te lezen haha. Hier ben ik na afloop ook nog wel aan herinnert door m'n groepsgenoten :P. Maaaar, ik heb 'm toch maar wel mooi op schoot gehad! Kunnen toch niet veel mensen zeggen!

Nadat de kaaiman weer veilig in het water lag, zijn we doorgevaren naar het meer, waar ons onderkomen voor de nacht ook was. Middenin het meer waren een aantal huizen gebouwd op palen. In 1 van die huisjes hebben we geslapen. Op de veranda, in de hangmat. Je kunt je voorstellen dat 's avonds de sterrenhemel echt onbeschrijfelijk mooi was, zonder al die grote stadslichten om je heen. Echt, zoveel sterren heb ik nog nooit gezien!
's Avonds zijn we nogmaals op kaaimannenjacht geweest. Ook toen hebben we weer veel kaaimannen gezien en mochten we er 1 vasthouden. 1 keer een kaaiman op schoot vond ik wel genoeg, dus heb ik deze keer vriendelijk bedankt.

De volgende dag gingen we weer het meer op, dit keer om een modderbad te nemen. Ergens middenin het meer hielden we opeens stil. We vroegen ons af wat nu het plan was, maar het bleek dus dat we daar het modderbad gingen houden. Het water van het meer is namelijk maar een halve meter diep, waardoor je makkelijk bij de modder op de bodem kon komen. Een hele rare gewaarwording om midden op het meer zo uit de boot te kunnen stappen haha.
Tijdens het modderbad had bijna mijn camera het begeven omdat ik hem (dicht) in het plasje water dat in de boot stond, liet vallen.... Gelukkig na 3 dagen drogen en in rijst gelegd te hebben doet hij het nu weer helemaal!
Nadat we weer terug waren bij het huisje en lekker hadden geluncht, zijn we weer terug gereden naar Paramaribo.

Verder zijn Ellen, Laura en ik afgelopen vrijdag nog op een ander tripje geweest; de Dolphin Sunset tour. Hierbij gingen we met een bootje de rivier op, om rivierdolfijnen te spotten. Ontzettend tof! Helemaal voor een dolfijnenfan als ik ;). Helaas waren ze niet zo heel speels en hebben we niet heel veel meer dan een paar vinnen gezien. Foto's maken lukt dan ook niet echt. Daarna zijn we aangemeerd bij een oude plantage, dat nu een dorpje is. Hier kregen we een aantal Surinaamse snacks en mochten we even rondkijken in het dorpje. Hierna gingen we weer terug naar de stad. Het was de bedoeling om terug te varen tijdens een mooie zonsondergang, maar dit werd voor ons terugvaren tijdens een mooi schouwspel van onweer dat boven Paramaribo hing. Ook erg mooi!

Ik heb ondertussen al met veel van jullie kunnen Skypen, wat ontzettend leuk is om te doen! Het was vooral erg bijzonder om Jolien te spreken, die natuurlijk in Sri Lanka zit, waardoor er 8.5 uur tijdsverschil zit tussen haar en mij. Maar het is wel gelukt!

Zo, volgens mij zijn jullie nu weer aardig op de hoogte!
Volgend weekend gaan we met de hele groep op trip, dus ik hoop na dat weekend weer een nieuw verslag te kunnen posten :D.

Een hele dikke kus uit een warm Suriname!

• 15 November 2013 - 21:26

Renate:

Hoi Jacky,
    Heerlijk om weer een verslag van je te lezen, ook nadat we elkaar vanmiddag nog life hebben gesproken. Dit was voor mij zeker een verrassing na het werk.
    Blijf genieten en laat ons heerlijk meegenieten. Xxxxx

• 15 November 2013 - 21:33

Elles:

Haha, wat fijn dat je camera het weer is gaan doen! Wat een mazzel heb je!
    Die modderbad foto zag er trouwens erg grappig uit.. Hou je nu ook nog iets over aan zo'n modderbad? Gladdere huid ofzo? Haha.

Ik hoop tot snel op Skype weer! Liefs

• 16 November 2013 - 08:21

Irene De Moree:

Leuk om weer een verslag te lezen! Heerlijk dat je zoveel vrije tijd hebt om lekker te genieten en af en toe wat leuke trips te doen. Alleen jammer dat het weer van slag en het daardoor 's middags vaak regent. Maar de temperatuur is daar altijd nog beter dan hier.
    Nog heel veel plezier en succes met jullie project!
    Liefs en groetjes uit België

• 17 November 2013 - 05:36

Jolien Nuninga:

Leuk verslag weer lieve Jack! Was super gezellig om met je te skypen en je verhalen te horen :-) Gaan we zeker vaker doen! Hoop dat je een leuk weekend hebt gehad.. Liefs Jolien

• 24 November 2013 - 17:48

Corry Geurts:

Jacky leuk je verhaaltjes te lezen,Anouk had ze opgezocht voor mij dit weekend.Het is fijn dat je het naar je zin hebt,en je maakt mooie avondturen mee,geniet ernaar goed van,tot ziens in Dronten.