Halverwege - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jacky Bree - WaarBenJij.nu Halverwege - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jacky Bree - WaarBenJij.nu

Halverwege

Blijf op de hoogte en volg Jacky

28 November 2013 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal!

De tijd vliegt hier in Suriname! Inmiddels zitten wij in onze 9e week en dat betekent dat we halverwege zijn!

In de tussentijd hebben we niet stilgezeten. Afgelopen weekend zijn we weer op trip geweest. Tsja, je moet natuurlijk wel alles van het land zien als je er bent! Dit keer zijn we naar Menimi geweest. Dit is een eco-resort dat aan de Surinaamse rivier ligt. Om er te komen moesten we eerst zo'n 3 uur met de bus en daarna nog 1,5 uur met de boot. Vooral de reis met de boot was prachtig. We waren echt midden in de bush, waardoor je eigenlijk niets anders dan vogels hoorde. Aan de kant van de rivier dook soms een klein dorpje op, waar altijd wel iemand aan het (af)wassen was in de rivier. Geweldig om te zien!

Eenmaal aangekomen bij Menimi keek ik m'n ogen uit. Het was echt een paradijsje! Hele mooie houten huisjes en heel veel palmbomen. Het uitzicht over de rivier was ook prachtig. Het hele weekend hebben we dan ook alleen maar gerelaxt. We konden voor ons huisje het water induiken. In het water lagen allemaal rotsen, waardoor er veel stroomversnellinkjes waren ontstaan. Hier kon je heerlijk in zitten en zonnen. Ook hebben we onze haren gewassen in de rivier. Back to basic!
Verder hebben we zaterdagmiddag ook een wandeling gemaakt door 3 kleine dorpjes in de buurt. Heel bijzonder om te zien hoe mensen hier in kleine huisjes met maar weinig spullen heel gelukkig zijn. ’s Avonds hebben we nog een traditionele dansavond gehad, waarbij alle vrouwen die op Menimi waren voor ons dansten. Ze vroeger een paar keer of we mee wilden doen, maar het bleek al snel dat onze Nederlandse heupen niet gemaakt waren voor al die soepele Surinaamse danspasjes haha.

Maandag was het onafhankelijkheidsdag. Dit wordt elk jaar in een ander district van Suriname gehouden. Dit jaar was het in Para, een uurtje rijden vanaf Paramaribo. Heen zijn Laura & ik met de taxi ernaartoe gereden (hiervoor waren we 80 srd kwijt, omgerekend zo'n 10 euro pp) om vervolgens hier een deel van de studenten uit het andere huis te ontmoeten.
Er was een groot defilé van alle legermachten van Venezuela, Frans Guyana en Suriname, waar zelfs de president Bouterse bij aanwezig was. Erg leuk om te zien! Jammer dat pap nog niet in Suriname was, anders had hij het vast erg leuk en interessant gevonden en had hij mij waarschijnlijk uitleg kunnen geven over wie nou waarvan was. Nu heb ik het maar moeten vragen aan de Surinaamse man die naast me stond haha! Terug zijn we uiteindelijk na lang zoeken met een busje terug naar Paramaribo gereden (dit was 5 srd pp, omgerekend zo’n 1,25 euro!). De bus is dus veel goedkoper dan een taxi, alleen weet je nooit waar en wanneer de bussen rijden… Gelukkig hadden we dit keer geluk en bracht hij ons veilig naar Paramaribo terug.

Gister zijn we met de mensen van Huize Ingrid nog een dagje naar Ston Island geweest. We waren hier begin oktober al eens geweest met een trip en dit was ons zeer goed bevallen. Nu heeft Bram, de jongen die bij ons in huis woont een auto gehuurd, dus konden we mooi op eigen gelegenheid nog een dagje zonnen! Onderweg nog Rachel opgepikt, die in Brownsweg woont, en daarna door naar Ston Island. Gelukkig was het nog net zo mooi als de vorige keer. Nu waren wij de enigen, dus hadden we het hele strand en water voor ons alleen.

Zoals ik nu alles vertel lijkt het wel alsof we alleen maar leuke dingen doen. Maar we zijn ook hard aan het werk hoor! Inmiddels hebben Laura en ik al 3 databases met oefeningen en tips af en zijn we nu druk bezig met de presentatie die we moeten geven op 13 december.
Ook ben ik begonnen met solliciteren voor stage, die ik vanaf februari moet gaan lopen. Wanneer ik terugkom naar Nederland heb ik nog 2 dagen om bij te komen en dan begint stage alweer. Daarom is het belangrijk dat we nu al stageplek zoeken! Erg spannend, maar ook daar heb ik al ontzettend veel zin in!

Verder ben ik al aan het aftellen totdat pap, mam en Joyce naar Suriname komen. Het is nu echt al bijna! Nog 2 weekjes!! Ik kan niet wachten om ze alles te laten zien waar ik nu al zoveel over verteld heb.
Waarschijnlijk zal m'n volgende blog dan wel zijn wanneer zij hier zijn!

Ik hoorde dat het in Nederland steeds donkerder en kouder wordt, dus ik wens jullie veel sterkte ;). Doe de Sint en zijn pieten de groetjes!

Veel liefs, xxx

  • 28 November 2013 - 18:03

    Renate:

    Hoi Jacky,
    Heerlijk die verhalen, maar het is goed dat je ook schrijf dat je daar ook nog iets meer doet dan alleen maar relaxenen ,zonnen en zwemmen. Jullie hebben helemaal gelijk.
    Hier wordt het inderdaad al weer vroeg donker en kouder, maar dat hoort erbij in de tijd van het jaar.
    Blijf genieten, dan doen wij dat ook.
    Als ik Sint en de pieten tegenkom zal ik de groeten doen.

    Gr. Kees en Renate xxxx

  • 28 November 2013 - 18:11

    Anouk:

    Hoi!

    Wat een heerlijkheid, die zon en al dat water en zwemmen! Idd is het hier al erg koud en donker:'( En tja dat werken, dat moet dan maar even tussendoor als ik het zo lees:)
    Ik verwacht eigenlijk wel dat je een paar goede Surinaamse dansmoves mee naar huis neemt hoor! Ik zie je morgen <3
    xxx

  • 28 November 2013 - 18:29

    Adriaan En Harriette:

    Wat leuk om te lezen. En dat het genieten en relaxen is kunnen wij ons goed voorstellen. En natuurlijk wordt er ook gewerkt. Succes met het voorbereiden van jullie presentatie. En natuurlijk pap en mam en joyce. Wat zullen jullie genieten met elkaar. Een kerst om nooit meer te vergeten. Geniet ervan. Groetjes ahwtm

  • 28 November 2013 - 19:15

    Digna Heijning:

    Wat fijn weer wat te horen en vooral fijn dat je het zo intens beleefd allemaal. Heel veel plezier met je ouders en zus geniet nog van de tweede helft van je stage
    Xx Dig

  • 29 November 2013 - 09:03

    Irene:

    Hoi Jacky,
    Het klinkt allemaal geweldig, leuk dat je zoveel vrije tijd hebt om veel te kunnen zien!
    De tijd gaat zeker snel, je bent al op de helft! Veel plezier verder nog, ook met je ouders en joyce!
    Groetjes uit belgie

  • 09 December 2013 - 13:52

    Karin (buurvrouw):

    Hallo Jacky,

    Wat leuk om al je verhalen te lezen en wat fijn dat je het naar je zin hebt en dat je stage goed verloopt.
    Ik sprak net je vader en hij heeft er heel veel zin in om Suriname te ontdekken maar vooral om jou weer te zien! Dat wordt vast een leuke en gezellige weerzien

    Sinterklaas is weer het land uit, dus een beetje rust bij de jongens hoewel kerst ook wel de nodige drukte geeft (nu al).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname!

20 jaar, logopediestudente

Recente Reisverslagen:

22 Januari 2014

curaçao!

05 Januari 2014

december: feestmaand!

28 November 2013

Halverwege

15 November 2013

Tijd voor een update!

27 Oktober 2013

Alweer een maand voorbij!
Jacky

Actief sinds 18 Aug. 2013
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 5904

Voorgaande reizen:

28 September 2013 - 23 Januari 2014

Suriname!

Landen bezocht: