december: feestmaand! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jacky Bree - WaarBenJij.nu december: feestmaand! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jacky Bree - WaarBenJij.nu

december: feestmaand!

Blijf op de hoogte en volg Jacky

05 Januari 2014 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal!

De vorige keer dat ik schreef waren we halverwege onze tijd in Suriname. Op het moment dat ik dit schrijf zijn we al aan het aftellen. Over 18 dagen stappen Laura en ik al in het vliegtuig terug naar Nederland…
De tijd is dan ook echt omgevlogen vanaf mijn vorige blog.

In de eerste week van december was het natuurlijk in Nederland tijd voor Sinterklaas. Alhoewel het hier in Suriname niet zo uitbundig gevierd wordt als in Nederland (hier wordt het kinderdag genoemd en krijgen de kinderen wel cadeautjes, maar zonder een Sint of Piet, of een schoen die gezet moet worden) konden wij het feest natuurlijk niet zomaar voorbij laten gaan. Dus hadden we allemaal voor zo’n 30 á 40 srd (das ongeveer 8-10 euro) 3 cadeautjes gekocht en hebben we 5 december een dobbelspel gespeeld. Aangezien net die dag een vriend van Jelco overkwam, hebben we zelfs kunnen genieten van pepernoten en chocoladeletters! Het was erg gezellig en ik heb nog een aantal cadeautjes mee naar huis mogen nemen, waaronder een springtouw, minnie mouse haarklipjes en cars-shampoo, maar ook een Suriname tas, een kaaiman uit hout bewerkt en een sleutelhanger. Haha.

Verder zijn Laura en ik in die eerste weken van december nog druk bezig geweest met ons project. 13 december hebben wij een presentatie gegeven aan alle leidsters en medewerkers van Prey Skoro over het signaleren van logopedische problemen. Het was erg leuk om te doen. De leidsters deden erg leuk mee en stelden interessante vragen en gaven leuke voorbeelden uit hun eigen klas.
Ook de rest van onze documenten hebben we zo goed als afgemaakt voor 12 december. Zo konden wij optimaal genieten van ons bezoek dat langskwam!
Dat was namelijk 13 december zover! Pap, mam & Joyce kwamen aan in Suriname! Samen met de huisbaas waar zij die 2,5 week zouden verblijven ben ik naar het vliegveld gereden. Dit terwijl ik mijn ouders & Joyce had voorgehouden dat ik ze écht niet kon ophalen van het vliegveld, omdat we nog zoveel moesten doen voor ons project. Het was dus een extra verrassing dat ik toch op het vliegveld stond. Ik heb ze nog nooit zo verbaasd gezien haha! Het was superleuk om ze weer even in de armen te kunnen sluiten en ze alles te laten zien waar ik het nu al 3 maanden over heb als we skypen of appen. Zo heb ik ze uitgebreid de stad laten zien, hebben we (natuurlijk) gegeten bij Zus&Zo en ’t Vat en hebben ze ons huis gezien.
Ook hebben we een aantal leuke tripjes gedaan. Zo zijn we met hun huisbaas een hele dag naar het district Commewijne gegaan, waar hij oorspronkelijk vandaan komt. Hier hebben we Fort Nieuw Amsterdam en de voormalige suikerplantage Mariënburg bezocht. Ook heeft hij ons allerlei typische Surinaamse vruchten laten proeven.
Ook ben ik met mijn ouders en Joyce naar Berg&Dal geweest, daar waar je met die kabelbaan door de jungle en over de Surinaamse rivier gaat. Er zit daar ook een resort bij, waar we 1 nachtje geslapen hebben. Heeerlijk! Helaas werd Joyce ’s nachts ziek, waardoor ze de kabelbaan niet heeft kunnen doen :(.
Verder hebben we de Paramaribo zoo bezocht. Niet heel bijzonder, we waren er binnen uur uurtje alweer uitgekeken. Wel even grappig om te zien dat de aapjes hier gewoon uit hun kooi kunnen en vervolgens dus gewoon bovenop hun kooi zitten.
Ook heb ik samen met pap & Joyce de dolfijnentour gedaan. Ik laat het me geen 2 keer zeggen als ik nog eens dolfijnen mag gaan spotten haha ;).
Als laatste zijn we naar Santigron geweest met z’n allen. Dit is een marron- en indianendorp vlak buiten de stad, waar ze nog op de traditionele manier leven. Hier kregen we een mooie rondleiding door het dorp en zijn we met een boot de rivier op geweest. Was een toffe ervaring, op deze manier heb ik toch nog een beetje het binnenland kunnen laten zien!

Verder was het super leuk dan pap, mam & Joyce hier waren met mijn verjaardag. Ze hadden als verrassing veel kaartjes en kleine cadeautjes meegenomen uit Nederland. Waarvoor dank allemaal! Ook hadden mijn huisgenootjes slingers opgehangen en voor me gezongen om 12 uur. Op deze manier voelde ik me echt jarig! ’s Avonds zijn we ook gezellig met z’n allen uit eten geweest bij Zus&Zo.
Ook kerst hebben pap, mam & Joyce hier meegemaakt. We hadden gehoopt dat dit natuurlijk in de volle zon was, zodat we bijvoorbeeld konden gaan zwemmen en gaan barbecueën. Maar helaas… hier in Suriname is het in december regentijd en helaas moest het met kerst ook keihard regenen…
Het voelde dan ook helemaal niet als kerst. Voor het eerst miste ik de kou en de donkere dagen in Nederland een beetje. Hoort er toch wel bij, met kerst! Op kerstavond hebben we met mijn huisgenootjes en mijn ouders en Joyce lekkere tapas gemaakt en kerstmuziek opgezet. Eerste kerstdag heb ik alleen met pap, mam & Joyce gevierd, waarbij we nog gebarbecued hebben (onder het afdak weliswaar, maar toch!). Tweede kerstdag heb ik met de Windesheimgroep gevierd. We zijn naar Saron geweest om hier te barbecueën (wat niet helemaal lukte door de regen, waardoor we het meeste vlees gewoon in de pan hebben opgewarmd) en hebben deze dag afgesloten met een avondje stappen in Havana.
30 december gingen pap, mam en Joyce weer naar huis. Was toch wel gek, om deze keer hen uit te zwaaien! Gelukkig zie ik ze over 3 weekjes weer ;)!

31 december was het natuurlijk oudjaardag, wat hier Owru Yari of oud-op-nieuw genoemd wordt. We hadden al gehoord dat dit hét feest van Suriname is, dus wij waren om 10 uur's ochtends al in de stad. Hier werden al allemaal mondkapjes en oordopjes uitgedeeld, en na een uurtje werd duidelijk waarom. Het is hier traditie om een estafette van duizendknallers (of miljoenknallers) te houden. Deze worden middenin de winkelstraten uitgerold en aangestoken en je moet zelf maar uitzoeken hoe ver je er vanaf gaat staan. De mondkapjes en oordopjes waren dan ook geen overbodige luxe! Hierna zijn we naar ’t Vat gelopen, waar een streetparty aan de gang was. Hier traden wat bekende Surinaamse artiesten op en stond iedereen op straat te dansen. Om 10 uur was dit feestje afgelopen en dan is het traditie voor de Surinamers om naar huis te gaan en thuis om 12 uur met familie het nieuwe jaar in te luiden. Aangezien wij niet even snel naar huis naar familie konden, zijn wij doorgelopen naar Zus&Zo. Hier waren voornamelijk de Nederlandse stagiaires te vinden. Gezamenlijk hebben we, vergezeld door een fles champagne, het nieuwe jaar ingeluid. Erg gezellig! Wel zijn we rond 1 uur alweer naar huis gegaan, aangezien we al vanaf 10 uur ’s morgens op de been waren. Plus, we wisten dat we 1 januari ’s avonds weer een feestje hadden. The Partysquad kwam namelijk in 1 van de clubs hier, waar we met z’n allen heen zijn geweest. Super feestje met veel gezelligheid en leuke muziek!

Nu alle feestdagen voorbij zijn is het weer tijd om te werken aan ons project. We hoeven nu alleen de feedback nog toe te passen en alles nog eens kritisch door te lezen. Ook moeten we nog een eindverslag schrijven, waar we ons deze weken maar eens mee bezig gaan houden.
Verder staat over 12 dagen nog een reisje naar Curaçao op het programma :D. Ontzettend veel zin in! Deze weken ook maar eens uitzoeken waar je daar met dolfijnen kan zwemmen, want dat kan ik natuurlijk niet aan mij voorbij laten gaan!

Zo, ik geloof dat ik jullie nu wel bijgepraat heb haha! Ik hoop nog een blog te kunnen schrijven voordat ik weer in Nederland zit!
Veel liefs en tot over 3 weekjes!

  • 05 Januari 2014 - 16:00

    Anouk W.:

    Leuk Leuk Leuk! Geniet nog even van je laatste weekjes daar! Tot snel! xxx

  • 05 Januari 2014 - 19:18

    Pap:

    Hartstikke leuk je verhaal we hebben zeer genoten bij je. Nog even goed gebruik maken van de laatste weekjes en ook nog even flink genieten op Curacao. XXX pap

  • 06 Januari 2014 - 00:07

    Corry Geurts:

    Jacky een mooi verhaal,en leuk dat je met de Fam .zoveel uitstappen heb kunnen maken,zij zullen ook genoten hebben!Nog leuke weken,en tot ziens.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname!

20 jaar, logopediestudente

Recente Reisverslagen:

22 Januari 2014

curaçao!

05 Januari 2014

december: feestmaand!

28 November 2013

Halverwege

15 November 2013

Tijd voor een update!

27 Oktober 2013

Alweer een maand voorbij!
Jacky

Actief sinds 18 Aug. 2013
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 5898

Voorgaande reizen:

28 September 2013 - 23 Januari 2014

Suriname!

Landen bezocht: