Alweer een maand voorbij! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jacky Bree - WaarBenJij.nu Alweer een maand voorbij! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jacky Bree - WaarBenJij.nu

Alweer een maand voorbij!

Blijf op de hoogte en volg Jacky

27 Oktober 2013 | Suriname, Paramaribo

Zo, tijd voor een nieuw reisverslag!

De vorige keer was ik gestopt bij het weekendje weg, naar Brownsberg. Das alweer 2 weekjes terug. Inmiddels zitten we hier al weer een maand. Als je je bedenkt dat dat ¼ van de hele reis is, vliegt de tijd voorbij. In de tussentijd hebben we weer veel dingen gedaan en gezien dus tijd voor weer een update!

In de week na Brownberg hebben Laura en ik 2 dagen meegelopen op een schooltje van Prey Skoro, In principe is het voor ons project niet echt nodig om mee te lopen in de klas, omdat ons project vooral op de logopediste en de leerkrachten is gericht. Toch was het heel leuk om die 2 dagen mee te lopen. Het is heel grappig om te zien dat het er hier heel anders aan toe gaat dan in Nederland, maar dat ook dingen hetzelfde gaan. In de klas zaten kinderen van 2,5 tot 4 jaar, allemaal ‘poepies’ dus, zoals ik ze zou noemen ;P. Tijdens de opdrachtjes en het spelen mochten wij gewoon aanschuiven aan de tafeltjes en met de kinderen mee doen. Erg leuk om te doen. Grappig om te zien dat je binnen 2 dagen al zo’n band op kan bouwen met de kids. Zo was er 1 meisje dat helemaal dol was op mijn haar. Ze vroeg me in eerste instantie dan ook of het nep was, omdat het zo blond was. Tsja, dat zien ze niet zo vaak hier. Dus werd er, zodra ze de kans kreeg, met mijn haar gespeeld haha.

Vorige week zaterdag zijn we voor het eerst gaan stappen in Paramaribo. Ik was erg benieuwd. Eenmaal aangekomen was het nog erg stil in de discotheek (Zsa Zsa Zsu), terwijl wij er ook pas rond 1 uur aankwamen. Blijkbaar begint het stappen hier pas rond een uur of 2. Gelukkig werd het al snel drukker, en hebben we een gezellige avond gehad!
De volgende dag konden we gelukkig uitslapen. Wel was het die dag een feestdag voor de Chinezen. Ze vierden 160 jaar vestiging van Chinezen in Suriname. We hadden hier al wat over gehoord van Borger, de man van Ingrid. Hij zat in de organisatie van het feest. Het zou een groot spektakel worden. Dus zijn we ’s middags naar de binnenstad gefietst. Hier was eerst een grote optocht met veel muziek en Chinese gewoonten. Zo waren er veel lampionnen, draken en typische Chinese kledendracht te zien. Hierna ging het feest door op het onafhankelijkheidsplein. Hier was een hele show van dans en muziek met als afsluiting vuurwerk. Zelfs premier Bouterse was hierbij aanwezig. Helaas hakte de stapavond er bij ons best in, en hebben we niet de hele show afgekeken. Gelukkig hebben we een deel van het vuurwerk nog wel vanuit de achtertuin kunnen zien.

Gisteren zijn we met bijna alle studenten naar White Beach geweest. Dit is een opgespoten strand aan de Suriname rivier. We hadden een busje gehuurd die ons die kant op bracht. Daar zouden we gaan zwemmen, zonnen en barbecueën en daarna weer terug naar huis. Helaas zat het weer niet zo mee. Het was behoorlijk bewolkt en aan het eind van de middag begon het ook te regenen. Ook dachten we dat we daar een barbecue konden huren, maar dit bleek helaas niet zo te zijn. Dus zijn we iets eerder dan gepland teruggegaan naar de stad en hebben we uiteindelijk bij huize Saron met z’n allen gebarbecued. Wel denk ik dat we zeker nog eens terug gaan naar White Beach, wanneer het beter weer is, want het is een hele mooie plek waar je heerlijk kan zonnen en zwemmen!

Verder hebben we de afgelopen weken veel gezocht naar tripjes die we willen gaan doen. Oktober is nu al voorbij en december wordt een drukke maand door alle feestdagen en omdat pap, mam en Joyce komen. Dus de tijd eromheen moeten we natuurlijk wel zo goed mogelijk besteden ;)! Nu had ik thuis al geroepen dat ik graag naar Curaçao wilde als dat nog mogelijk was, omdat dat best dichtbij Suriname ligt. Nu kwam een touroperator met het aanbod om te gaan eind januari. Gelukkig waren er meerdere mensen die nog graag naar Curaçao wilden. Uiteindelijk gaan we nu met z’n 7en. Dus daar kijken we nu al naar uit! Hopelijk (waarschijnlijk) kan ik daar m’n droom om te zwemmen met dolfijnen in vervulling laten gaan :D :D.

Voor ons project hebben we inmiddels een plan van aanpak in elkaar gezet en deze opgestuurd naar onze docent en de opdrachtgeefster. Nu bleek afgelopen week dat de manier waarop we het nu willen doen waarschijnlijk niet gaat lukken omdat de benodigde materialen van hun kant niet op tijd af zijn. Daarom komt er een wijziging in ons project. Hierover horen we morgen meer, waarbij we hopen dat we vanaf morgen dus eindelijk echt aan de slag kunnen met ons project!

Tot snel!
Liefs, Jacky

• 28 Oktober 2013 - 10:24

Anouk:

Leuk Jack! Jammer dat het slecht weer werd toen jullie naar het strand gingen, maar ik vermoed dat er vast nog wel een dag komt met mooi weer waarop jullie er wel van kunnen genieten!
    Kan je ook al een beetje Surinaams dansen??

xxx

• 07 November 2013 - 12:34