eerste daagjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jacky Bree - WaarBenJij.nu eerste daagjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jacky Bree - WaarBenJij.nu

eerste daagjes

Door: Jacky

Blijf op de hoogte en volg Jacky

01 Oktober 2013 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal!

Hier het langverwachte eerste verhaal vanuit Suriname!
Na een lange vlucht zijn we zaterdagmiddag lokale tijd veilig aangekomen in Suriname. De vlucht was redelijk soepel verlopen. Had aardige passagiers naast me zitten en ik heb geloof ik wel 3 of 4 films gekeken. Na al die uren stilzitten wel wat last van m'n rug en m'n benen, maar hé, je moet er wat voor over hebben he ;).
Toen we op het vliegveld aankwamen maakten we meteen kennis met de Surinaamse snelheid. We hebben geloof ik meer dan een uur in de rij voor de douane gestaan haha. 1 voordeel. we hoefden daarna niet meer op onze koffers te wachten, die stonden al lang en breed klaar naast de bagageband.
Eenmaal buiten aangekomen stond Ingrid, onze huisbazin, ons op te wachten. Na een beetje proppen pasten alle koffers in de auto (tsja, 5 meiden he, dus allemaal een grote koffer met precies 23 kg, + een handbagagekoffer en een handtas, haha). We moesten nog 1,5 uur in de auto totdat we bij het huis aankwamen. Onderweg heel veel moois maar ook al veel armoede gezien. We hebben onze ogen uitgekeken.
Eenmaal thuis aangekomen waren we doodmoe. Nederlandse tijd was het al een uur of 12, maar in Surinaamse tijd natuurlijk nog niet. Dus eerst een rondleiding door het huis gekregen en overlegd over de kamerindeling. Daarna nog even bij Ingrid op de veranda gezeten, want het is ook weer zo lullig om meteen je bed in te duiken. Maar na een uurtje zijn we toch maar onze bedjes ingedoken. De rest kwam de dag erna wel ;).

De dag erna hebben we geprobeerd lekker uit te slapen. Dit is nog erg wennen, aangezien het hier 5 uur vroeger is en we nog erg aan de Nederlandse tijd gewend zijn. Dus rond 4 uur Surinaamse tijd was ik al klaarwakker. Maargoed, lekker rustig blijven liggen dan rust je ook lekker uit. Went vanzelf wel! Verder lekker rustig aangedaan vandaag, even alle regels en dingetjes van t huis doorgenomen en wat boodschapjes gedaan. Ook heeft Ingrid ons ook een sight seeing gegeven door Paramaribo! Maar het duurt nog wel even voordat we alles gaan onthouden...

Maandag moesten we vroeg op om naar de vreemdelingendienst te gaan. We hebben tot nu toe een verblijf voor 3 maanden en bij de vreemdelingendienst moeten we die dus verlengen. Als je daar niet vroeg bent, sta je zo een eeuw in de rij.. Het was een heel gedoe, maar gelukkig was Ingrid mee, die ons kon helpen waar dat nodig was.
Toen we 's middags thuis waren hebben we goed kunnen kennismaken met het Surinaamse weer. We dachten dat we in de grote droge tijd hier waren, maar inmiddels heb ik hier mijn twijfels over... Iedere middag komt er een flinke regenbui de lucht uit vallen. Die van gisteren was nog wel het toppunt. Het ging er zo heftig aan toe dat de hele straat overliep! Ik heb nog nooit zoveel water zien vallen in zo'n korte tijd! Ook weer een heel ervaring haha.

Vandaag hadden Laura, Roshina en ik onze eerste afspraken bij ons stage adres, Prey Skoro. Laura en ik doen natuurlijk ons project samen, maar Roshina doet daar ook een project. Dus gingen op de fiets richting Prey Skoro. Van te voren had Ingrid voor ons de route helemaal uitgeschreven, dus we gingen op pad. T fietsen hier is nog een heel avontuur. Eigenlijk fietsen hier alleen de (Nederlandse) stagiaires, verder zie je hier bijna niemand fietsen. Er zijn dan ook geen fietspaden oid. En boven al dat, rijden ze hier ook nog eens links... Maargoed, we zijn heel aangekomen!
We hebben daar besproken wat het project nu precies inhoudt en wanneer we aan de slag kunnen. Morgen zijn we nog lekker vrij, maar donderdag hebben we onze eerste afspraak met Deborah, de logopediste op Prey Skoro. We gaan ons project samen met haar opzetten en uitvoeren. Dus vanaf donderdag gaat het echt beginnen :).
Wel erg leuk en we hebben er veel zin in! Dus we zijn benieuwd :).

Ik ga proberen wat foto's te posten op Facebook :).
En tot snel :)
Liefss

• 01 Oktober 2013 - 21:40

Renate De Jager:

Hoi Jacky, heerlijk om je verhaal te lezen, blijf genieten en laat ons meegenieten met al je verhalen. Heel veel plezier en succes een donderdag. Xxx

• 01 Oktober 2013 - 21:59

Pap:

Leuk om je eerste indrukken te lezen,je klinkt heel enthousiast.als het alleen in de middag regent moet je ,s morgens maar gaan zonnen.
    Geniet met volle teugen en probeer zoveel mogelijk te ondernemen en mee te maken ,als je maar voorzichtig blijft doen.

• 02 Oktober 2013 - 01:21

Anouk:

Klinkt super Jack! En die regen, tja, dat is vast om de overgang van Nederland naar daar niet zo groot te maken! Heel veel plezier en geniet ervan!

• 02 Oktober 2013 - 10:29

Opa De Bree:

Hoi Jacky,
    Ik heb via tante Renate je verslag gelezen, heel leuk zoals je het ons verteld.
    Hoop nog veel verhalen van je te mogen gaan lezen.
    Ben blij dat je het naar je zin hebt, en nog veel plezier verder.

Kusjes opa

• 02 Oktober 2013 - 11:10

Laura:

Hee lieve Jacky! Leuk om je verhalen te lezen en fijn dat je nu ook iets hebt gezien van de stage! Succes met fietsen haha!
    Kuss Laura

• 02 Oktober 2013 - 22:22

Coen Vreeswijk:

Ha die Jacky,

Leuk om je verslagen te lezen, geniet van alles wat op je pad komt en van
    alle nieuwe indrukken. Heel veel plezier en tot horens, lezens of iets dergelijks.
    doei doei groeten van de poldermaatjes

• 05 Oktober 2013 - 18:13

Karin:

Hallo liefie, fijn dat jullie veilig zijn aangekomen.leuk om te lezen. Blijven je volgen. Heel veel succes en veel liefs vanuit Dronten. Dikke kus Karin